Sporters

Voetletsel ontstaat bij verschillende soorten sporten.

Goede advisering en goede voetverzorging zorgt ervoor dat sporters niet vroegtijdig stoppen met hun sport vanwege aanhoudende klachten. Voor de toekomst betekend dit, dat er wederom jonge mensen onvoldoende bewegen, met een verhoogd risico op het ontstaan van overgewicht, hart- en vaatziekten en diabetes.
Zijn de voeten goed verzorgd en in perfecte conditie, dan zijn sporters sneller, wendbaarder en uiteindelijk succes voller.

Sporters besteden vaak veel aandacht aan hun algehele conditie, techniek, voeding, kleding en schoeisel. Ook voetverzorging wordt steeds meer gezien als het op peil houden van de conditie. Als u vaak sport, ontdekt u direct het verschil na een behandeling bij de pedicure.

Als het gaat om teenblessures in de sport dan zijn dit de aandoeningen die de meeste problemen geven. Maar ook het teenkootje of meerdere teenkootjes kunnen kneuzen of breken. Ook interdigitale schimmelinfecties en andere huid- en nagelaandoeningen kunnen voorkomen.

In veel sporten zijn afwijkende teenstanden reden van het ontstaan van blessures:

  • de schoenen zijn erg nauw (balletdansers, voetballers en sprinters)
  • de sport vraagt om snelle draai- en keerbewegingen (tennis, hockey)
  • men sport op blote voeten (judo, karate)
  • door de ondergrond (turnen)

Meest voorkomende teenblessures bij sporters:

De runner’s toe of het blauwe nagel syndroom:

Is een bloeding onder de nagel (een sublinguaal hematoom) die vaak voorkomt bij hardlopers. Een bloeding onder de nagel ontstaat door druk- en/of schuifkrachten (mechanische stress) de nagel ten opzichte van het goed doorbloede nagelbed verschuift en daardoor bloedvaatjes kapot scheuren. Oorzaken zijn vaak te krappe schoenen of te ruime schoenen. In een ruime schoen (zowel lengte als breedte), gaat de voet schuiven en de tenen “botsen” dan tegen de zij- of voorkant van de schoenen.

Hallux valgus met een bursitis (slijmbeursontsteking):

Druk en wrijving op de slijmbeurs op het kopje van het eerste middenvoetsbeentje maken dat deze gaat ontsteken. De pijn, warmte, zwelling en roodheid maakt presteren in de sport onmogelijk.

Preventie: Samen met de podotherapeut moet bekeken worden of een speciale inlegzool, een siliconenorthese ter bescherming of een operatieve ingreep ter correctie van de valgusstand van de hallux de beste optie is.

De turf toe of de turfteen

Deze aandoening is typisch voor sporters die een echte ´afzetvoet´ hebben. Bij een afzet, b.v. voor een sprong of start van een hardloopwedstrijd, wordt het teengewricht maximaal in dorsaalflexie belast. Bij een sterke dorsaalflexie bij de afzet, kan letsel van het kapsel en de banden rondom het gewricht ontstaan. (acuut of chronisch) Vooral het feit dat de sesambeentjes onder het grote teengewricht functioneren, maakt het soms niet zo simpel als men denkt. Complicaties als een hallux rigidus, verrekking of scheuring van de bandjes rondom het grote teengewricht en kneuzing van de sesambeentjes kunnen langdurige klachten blijven geven.

Preventie: In het acute stadium, een taping aanleggen met gedoseerde rust. In later stadium, een zooltherapie en een goed schoenadvies. Of misschien een operatieve ingreep, waarbij de pezen langs de hallux gekliefd en verlengd worden, om zo de afwikkeling van de voet minder op het grote teen gewricht te laten werken.

De sand toe of zandteen:

Is vergelijkbaar met de turfteen, alleen is het trauma precies tegenovergesteld. Er is nu sprake van overmatige plantairflexie in het grote teengewricht. Bijvoorbeeld bij beachvolleybal.

Preventie: Tapen, gedoseerde rust, bij onvoldoende genezing zolen en aangepast schoeisel en pas in laatste instantie een operatieve ingreep.

Andere blessures zijn:

Blaren:

Blaren ontstaan door mechanische wrijving, die bijvoorbeeld kan optreden als je net nieuwe sportschoenen hebt aangeschaft, die(nog) knellen en schuren; maar ook door het dragen van speciale steunzooltjes. Slecht zittend schoeisel, vocht en verkeerde sokken kunnen ook debet zijn.

Ingroeiende nagels

Ingescheurde nagels

Kloofvorming op de hielen

Overmatig transpireren

Sportschoenadvies:

Koop het liefst sportschoenen bij een speciaalzaak. Goedkopere winkels zijn niet per definitie slechter, maar het ontbreekt er wel aan deskundig advies en het assortiment is er beperkt.

Gespecialiseerde winkels bieden meestal vier soorten schoenen aan:

- voor stabiliteit

- voor gecontroleerde bewegingen

- met maximaal dempconfort

- ultralichte schoenen

Een basisschoen bestaat uit twee delen:

- de zool (de basis om de voet af te zetten), meestal vijf lagen die elk hun doel en   eigenschappen hebben.

- de schacht (die de voet omhult).

Profiel van de zool:

Moet passen bij de ondergrond waarop de sport beoefend wordt. Buitensporten vragen over het algemeen een grover profiel. Voor sporten als hockey en voetbal op (kunst)gras zijn noppen nodig, maar tennis op gravel vraagt, juist om een gladder profiel. Indoorschoenen hebben een glad en tevens stroef profiel.

Advies:

- De schoen moet de juiste lengte en breedte hebben. Tenen moeten vrij kunnen   bewegen voorin de schoen, maar de voet mag niet schuiven of klem zitten.

- Let op een stevig contrefort. En moet voldoende gepolsterd zijn.

- De sportzoolbuitenzool) moet stevig zijn en bij ‘wringen’ niet meegeven.

- De sportschoen mag niet al te soepel zijn: bij een flexibele voet, een stevige schoen. Bij een stijve voet past meer een flexibele schoen.

- De tussenzool moet voor extra schokdemping zorgen. De binnenzijde van de schoen mag geen voelbare naden en/of stiksels bezitten.

- Kan de binnenzool eruit? Een steunzool moet er eventueel inpassen zodat de voet niet te hoog in de schoen komt.

- Bij het dragen van een (preventieve) enkelbraces, doe ze aan bij het passen.

Naast het verzorgen van uw voeten, verlos ik u van ongemakken en help ik u in het voorkomen ervan. Aarzel niet en maak een afspraak!